Jurnal de lecturã (24)

CELE TRE1SPR3ZECE MOTIVE
de Jay Asher

Am primit cartea de la editura Leda pentru a o recenza. 

Rezumat: 

Treisprezece casete. Treisprezece motive.

Hannah Baker a murit. A decis sa-si puna capat zilelor inghitind un pumn de pastile. Dar inainte de a muri, a inregistrat treisprezece casete adresate tuturor persoanelor care au constituit un motiv in decizia ei de a se sinucide.

Clay Jensen a avut o slabiciune pentru Hannah, in ciuda barfelor despre ea. Dar niciodata nu a avut curajul sa-i spuna ce simte pentru ea. Iar acum este prea tarziu.

Atunci cand acesta primeste sapte casete si o harta, este confuz. Dar cand aude vocea lui Hannah si afla ca se regaseste si el pe una dintre casete, continua sa asculte pe tot parcursul noptii casetele si sa descopere povestea fetei, mergand pe urmele indicatiilor lasate de aceasta.

Si calatoria incepe cu povestea dintre Hannah si Justin, prima persoana care a constituit un motiv in decizia fetei…

Pentru a afla restul de motive, cititi cartea si veti descoperi cum motivele au legatura intre ele. 😉

PUNCTAJ: 5/5

Pãrerea mea: Ok, va urma o parere foaaaarte luuuunga. „Cele treisprezece motive” este genul acela de carte care TREBUIE CITITA de fiecare persoana, dar nu pe baza unei recomandari, pentru ca fiecare va intelege/invata altceva din aceasta carte. Spre exemplu, majoritatea bloggerilor care au citit cartea si i-au facut recenzia au inteles ca nu este bine sa jignesti sau sa te lasi folosit. Eu am inteles altceva. 😀 Si mi-a atras atentia acest citat dintr-o recenzie, si m-a inspirat: „acea luminita de la capatul tunelului care ne indeamna sa luptam mai departe, dar Hannah nu a vazut acea luminita”. Eu cred ca, de fapt, Hannah nu a vrut sa vada acea luminita, a preferat sa inchida ochii si sa se prefaca ca nu exista luminita. 😐 La inceputul lecturarii cartii am fost atat de revoltata cand am inceput sa aflu motivele, iar la final mi-a fost mila de Hannah. Motivele pentru care s-a sinucis sunt si partial banale, dar si serioase. Si nu persoanele mentionate pe casete sunt vinovate pentru moartea ei. Ea este, pentru ca nu a fost indeajuns de puternica, incat sa faca fata lucrurilor care i s-au intamplat. Intr-adevar nu e bine sa jignesti, dar sa fim seriosi, uneori jignim fara sa ne dam seama. Lumea e rea, si trebuie sa inveti sa te aperi, sa fii puternic… Nu sa te sinucizi pentru ca baiatul cu care te-ai sarutat prima data a raspandit barfe prin scoala cum ca s-ar fi intamplat mai mult de-atat. Unii baietii raspandesc tot timpul astfel de barfe. Si sa afirmi ca nimeni nu vrea sa te ajute, cand de fapt consilierul scolii te-a indemnat sa-i spui totul? Va rog, cititi cartea si reveniti cu un comentariu si contraziceti-ma sau aprobati-ma, va rog mult! Cartea poate fi inteleasa in mai multe feluri. Vreau sa stiu parerea voastra. Singurul lucru care mi-a placut a fost ideea originala cu casetele. Eu consider ca morala acestei carti nu este ” nu jigni” (desi si aceasta e valabila 😆 ) ci „invata sa faci fata jignirilor”. Cel putin… acesta este mesajul pe care l-am desprins eu… 😉

Mi-am schimbat parerea. Va urma o actualizare!


42 de gânduri despre „Jurnal de lecturã (24)

  1. Sincer NU imi place si nu suna bine sa auzi ca baietii barfesc… e CHIAR jenant… sa ramana la masinute. Probabil ca daca as fi citit mai intai cartea si abia apoi ti-as fi citit recenzia… Sunt sigura ca as fi avut parerea turmei. Tu ai mai mereu o parere diversificata si e unica, de aceea blogul tau e interesant. Nu poti gasi clisee. 🙂 Eu sunt o oita din turma, dar ce daca tu ai fi liderul? 🙂 :> TENTANT?SI inainte de recenzia hmmm… vroiam cartea. ACUM MI-O TREBUIE NEAPARAT!
    Asa. Pentru. Ca. E. Geniala. Recenzia.

  2. În legătură cu opinia noastră a bloggerilor și că Hannah nu a dorit să vadă acea luminiță…

    Măi oameni buni, ce pot să spun eu, nu sunt de acord cu ce spune Daniela, nu că am ceva cu ea, știe foarte bine, dar Hannah nu ar fi vrut să nu se ajungă la asta, dar dacă sunteți atenți când citiți cartea, mai ales la sfârșitul cărții, este vorba despre ultima casetă ultimul motiv, o să descoperiți asta Cum a spus Daniela, motivele ei sunt „partial stupide”, dar eu nu cred acest lucru, de fapt o sa va prezint eu câteva, care mi s-au parut destul de dure pentru o boboacă.

    1.Primul ei sărut, cu un baiat, experiența i s-a parut speciala, dar fericirea a durat foarte putin pentru că el a mințit, le-a spus colegilor că au făcut mai multe și asta i-a făcut ‘o reputație in scoala foarte urata.

    ACUM SA FIM SINCERI cine uita primul sărut, care ar trebui să fie o experientă specială…

    2.Prietenii ei se întorc împotriva ei, este palmuită fără niciun motiv bine stabilit și este agresată din cauza unui prieten care face un gest.

    3. Este folosită

    4. Se simte vinovată, o persoana nevinovata a murit pentru ca nu a intervenit cand trebuia si doar Hannah si o alta persoana stia de acest lucru.

    Cele patru motive enumerate de mine, care mi s-au parut destul de dure, ar mai fi dar nu vreau acum sa fac analiza pentru ca vreau sa citesc ( da e aproape 2 noaptea si vreau sa citesc…) a dus la fapta finala a Hannah-ei. Ma dezgusta gandul ca toti cei de vina n-au patit nimic si nu cred ca vor pati, poate ii munstra constiinta sau poate nu, cand vor auzi casetele, iar Hannah nu are parte de Rai ( da sunt o persoana destul de credincioasa…).
    Sper că nu vă supără comentariul meu și sper să citiți cartea și să descoperiți și voi motivele acestei fete, care sunt „parțial stupide” cum spune Daniela.

    • Tu continui sa insisti cu ideile tale! Asa cum am spus in postare, sa lasam cititorii sa citeasca cartea si sa-si formeze o idee despre Hannah si motive. Aceasta carte nu trebuie citita datorita unei recenzii. Trebuie fiecare sa simta cartea si la final sa invete/inteleaga ceva.

      Poti sa imi enumeri Claudiu cate motive vrei si sa le explici amanuntit ca tot nu imi schimbi parerea!
      Ar trebui sa-ti fac o lista cu treisprezece motive pentru ca ar trebui sa renunt si eu la viata, sa vedem pe urma daca ai mai fi de partea lui Hannah. Dar nu o voi face, pentru ca tu o tii una si buna cu gravitatea situatie lui Hannah si nu mi-as dezvalui secretele din cauza unei carti…

      Si iti multumesc pentru ironizarea parerii mele.

    • Si eu am citit cartea acum o saptamana, si chiar este o lectie de viata. Da, s-au intamplat multe lui Hannah, si poate pentru unii aceste lucruri sunt „stupide” dar se pare ca pentru Hannah nu erau. Eu am dedus ca ea era o fire sensibila si credea ca viata este roz si este facuta din „zahar”, iar la prima decepitie a cazut intr-o depresie, care s-a agravat cu timpul. Admit ca nu este vina ei ca a fost asa de sensibila si credula in oameni, si nu toti oamenii sunt asa de puternici. Sunt multi care se lasa doborati dupa primul obstacol ivit in cale.
      In fine, este doar parerea mea, aa da Claudiu, eu nu stiu cum poti sa admiti tu ca cei care se sinucid nu ajung in rai. Chiar nu inteleg acest lucru. Asta pare a rasism, ca sa spun asa. Nu vreau sa te jignesc, dar eu cu asta am inteles ca cei care se sinucid comit cel mai mare pacat. Dar cei care ucid oamenii nevinovatii sau pedofilii sau toti acesti monstrii care fac rau nu fac pacat? Ei au dreptul sa ajunga in rai? Iar o persoana care nu mai poate suporta viata grea pe care o duce nu are dreptul? Eu nu cred acest lucru.
      Sper ca nu o sa isc o cearta cu comenatriul meu, eu doar am simtit nevoia sa-mi spun parerea.

      • Eu din cate stiu, mi-a spus si duhovnicul si profesoara mea de religie, persoanele care isi iau viata ajung in Iad :(. Asa mi s-a spus. Si nu am spus nimic de pedofili, criminali… Nu inteleg despre ce rasism e vorba aici, eu iti spun ce mi s-a spus si ce stiu eu.
        Si nu am spus asta, cei ce se sinucid comit cel mai mare pacat :|, eu din cate stiu omorul e cel mai mare pacat, printre altele…

      • Claudiu, cel mai mare pacat era avortul, daca imi mai aduc eu bine aminte de la ora de religie de semestrul trecut. Pt. ca un suflet nenascut nu isi poate decide singur soarta.
        In fine, haideti sa nu facem ora de religie acum..

  3. sunt de acord cu tine in privinta faptului ca a ales aceasta cale, si s-a sinucis…pentru ce? …dar probabil varsta ei, caracterul mai sensibil si probabil lipsa sprijinului parinitlor au dus-o pe aceasta cale

    • Intr-adevar exista unele persoane mai sensibile si eu nu am putut sa creez o legatura cu Hannah, pentru ca eu sunt exact opusul ei. Daca compar viata lui Hannah si motivele ei de a se sinucide cu viata mea, ajung la rezultatul ca ori ar fi trebuit si eu sa ma sinucid de mult timp, ori motivele ei au fost cam banale, si cum nu m-am sinucis, ramane a doua varianta. Exista persoane cu probleme mult mai grave, care au reusit sa treaca cu bine fara sa se sinucida. Adolescentii intotdeauna reusesc sa fac din tantar armasar, le place drama. 🙄
      Sper ca vei citi cartea, pentru ca vreau sa aflu perspectiva ta asupra ei. 😀

  4. Eu o citesc, inca si sunt de aceeasi parere cu a Danielei. Nu exista in lume vreun motiv pentru care sa faci gestul acesta. Stiu toti cei ce ajung sa se sinucida au probleme psihice, sunt labili emotional, deci nu au motive intemeiate pentru care ajung sa faca acest gest. Pur si simplu au o perspectiva eronata asupra existentei lor. Perioada adolescentei este una dintre etapele in care organismul sufera transformari multiple, iar acestea produc uneori si tulburari de ordin emotional. Poate din cauza aceasta rata tentativelor de sinucidere la adolescenti este mai mare decat la celelalte varste. Romanul cred ca atrage atentia asupra deciziilor si consecintelor, nu cred ca urmareste vreo vanatoare de vinovati, nu stiu zic si eu, e loc de multe interpretari.

    • Iti multumesc, Andreea! Ma bucur ca deocamdata (sper sa nu-ti schimbi parerea) esti de-acord cu mine. Probabil noi vedem cartea cu alti ochii din cauza experientelor partial asemanatoare prin care am trecut.

  5. Nu am citit cartea si nu ma pot pronunta asupra ei insa vreau sa mi-o iau deoarece vad ca a starnit cateva controverse in legatura cu motivele sinuciderii personajului principal. O astfel de carte are un impact diferit asupra fiecaruia, intelegand altfel situatile prin care a trecut un anumit personaj sau mesajul transmis de ea. Parca imi aduce aminte de cartea „De veghe in lanul de secara” avand ca subiect tulburarile unui adolescent si la fel cum se intampla si aici comportamentul acestuia este criticat sau inteles de cititori, fiecare identificandu-se mai mult sau ma putin cu el.

  6. Guys, nimeni nu e de acord cu faptul ca Hannah s-a sinucis, ok? E vorba doar de faptul ca prin vorbe si fapte poti rani mult mai mult decat ai vrea.
    Ea nu avea prieteni, sigur…”de ce sa nu vorbeasca cu cineva care o poate ajuta?”
    Pai unele persoane nu pot si nici nu o sa inteleaga vreodata de ce nu a vorbit cu cineva, pt ca nu au fost in punctul ala niciodata. Sa vada cum se simte o persoana care e lovita si din stanga si din dreapta. Dar sa sarim peste asta.
    Motivele sunt…pff….hai sa zicem ca unele dintre ele nu sunt foarte grave, dar cum a spus si Claudiu….faptul ca o fata a fost violata, un tanar a murit si faptul ca tu ca persoana esti folosit de toti…te uiti in stanga si in dreapta si tot ce vezi sunt oameni care te folosesc, nimeni care sa te aline cu o vorba buna si sincera, nici macar parintii….e tulburator! Da, a fost singura. Singuratatea e peste intelegerea cuiva care nu a experimentat asta niciodata.
    Ok, dar nimeni nu a zis ca a facut bine ca s-a sinucis. Ca ne-am gandit toti la asta – sau unii dintre noi nu, ca inca nu si-au dat seama cum e viata -, doar ca nu am facut-o, e alta problema. Am avut tarie de caracter sa trecem peste problemele noastre.
    Sa stiti ca din niste „motive partial banale” se poate ajunge la tampenii grave. Chiar si la sinucidere.
    Si imi pare rau, Daniela, ai dreptate, nimeni nu stie cum suntem cu adevarat, insa cartea asta e portretul vietii unui adolescent care nu a cunoscut prea multa fericire si nu trebuie neaparat sa treaca prin aceleasi lucruri ca si Hannah.

  7. Eu cred ca in acest volum era vorba despre influenta pe care rautatea unor persoane o poate avea asupra unei persoane mai sensibile. Despre faptul ca totul are consecinte si ceea ce pe unii ii poate face sa se revolte sau sa lupte, pe altii ii doboara, ii impinge in abis, ii determina sa abandoneze lupta si sa-si piarda dorinta de a trai.
    Hannah este intr-adevar o fata mai sensibila si poate mai slaba, dar nu toti oamenii sunt puternici. Nu toti au crescut intr-un mediu si o familie care sa-i sustina, nu toti au alaturi persoane dragi care sa-i invete sa viata e o lupta permanenta. Hannah abandoneaza lupta pentru ca nici acasa nu este inteleasa, ascultata si sprijinita. Ea crede ca ea, ca om, nu valoreaza nimic si din aceasta cauza este tratata ingrozitor de cei din jurul ei.
    Poate, daca avea un sprijin si un prieten sau prietena adevarata, vedea altfel lucururile, nu mai insemnau acele gesturi atat de mult pentru ea, nu ii mai provocau atata durere.
    Pentru multi dintre noi motivele ei nu ar fi suficiente pentru a face un astfel de gest, dar exista destui pentru care sunt mai mult decat suficient. Zilnic apar la televizor sau in ziare adolescenti sau tineri care s-au sinucis pentru mai putin de atat. Pentru ca baiatul sau fata pe care il iubeau nu i-au luat in seama sau i-au respins, pentru ca au picat un examen sau pentru ca s-au certat cu parintii.
    Dupa mine acest volum ne invata ca nu trebuie sa consideram doar pt ca noi suntem puternici ca si ceilalti sunt la fel. Ne invata ca totul in viata are consecinte, ca orice vorba sau gest necugetat pot face rau. Dar mai presus de orice ne invata sa privim, sa cautam semne ale disperarii si durerii in cei cei din jurul nostru si sa incercam sa ii ajutam, sa le fim alaturi, sa nu fim nepasatori fata de ei. Clay a inteles la final ca nu mai poate schimba trecutul, dar poate modifica viitorul ajutand-o pe Skye.

  8. Eu nu cred ca sinucigasii nu ajung in Rai. Dimpotriva. Fiinte atat de incercate, care simt atat de multa durere si care nu au avut parte de fericire cat timp au trait cred ca si-o gasesc pe lumea cealalta. De fapt cred ca merita sa aiba parte de pace, de iubire, iar Dumnezeu ii iarta si le intelege si lor suferinta. Nu cred ca le-ar osandi sufletele doar pentru ca au avut o viata ingrozitoare care i-a impins in bratele mortii. In fond ei mor pentru ca incearca sa-si gaseasca linistea, pentru ca spera ca vor fi primiti si acceptati undeva fara sa fie judecati.

  9. Bun, deci, asta e postarea mea preferata fiindca are foarte multe comentarii si discutii.
    A ajuns si mama sa citeasca aceasta carte.. stiti ce mi-a spus dupa ce a terminat-o?
    „Sunt cam in ceata, nebuna asta s-a lasat afectata de toate mitocaniile si rautatile. Si pe bietul baiat de ce l-a amestecat in toata treaba? ”
    Mda.. cam la asta m-am gandit si eu. Poate ca a vrut sa ii spuna intr-un final ceea ce ar fi putut reprezenta Clay pentru ea la un moment dat in viitor daca ea nu se omora. Eu ajunsesem sa cred ca ii transmite un mesaj subtil ca a lasat-o intre atatea probleme, sa le faca fata de una singura atunci cand avea nevoie de el.. de unde sa stie Clay asta?
    Ciudata dar draguta cartea.. sper ca The Future of Us sa o intreaca

  10. Am increde in parerile tale si sincer nu prea m-a atras cartea dar cred ca o sa o incerc ca sa nu patesc ca cu Divergent – toata lumea zicea ca e asa de buna incat nu prea m.a atras chiar nu stiu de ce dar cand am citit-o (din indrumarea ta) a devenit una din preferatele mele.

  11. Cartea aceasta este chiar controversata. Pe mine nu prea m-a impresionat. Nu mi-a placut Hannah, iar motivele ei mi s-au parut banale, puerile.

  12. Cartea m-ar deprima teribil, si eu nu prea caut asta la o carte. Vad ca-s discutii foarte aprinse pe-aici, n-am citit cartea, dar ca idee generala consider ca sinuciderea nu este niciodata o optiune, indiferent de situatie. Sper sa pot citi cartea, chiar ma intreb care-s motivele ce-au impins-o sa faca gestul asta, desi nu-s foarte greu de ghicit.

  13. Nu am citit niciodata o recenzie a acestei carti,dar cititnd primul paragraf al recenziei tale m-a acaparat instantaneu.Are o actiune foarte complexa imi seamana a un fel de roman psihologic cu tenta de politist si farame de romantism tragic.Povestea dupa cum putem vedea este una tragica,ea sinucindu-se in urma unor motive,13 la nr.Dupa cum bine stim cu toti 13 este numarul considerat de numerologi si persoane superstitioase ca fiind nr. care aduce ghinion(nu prea cred…dar..),acest lucru este inca un element determinant de a citi cartea motivul nr.13 nu prea este des intalnit in literatura sau nu am citit eu destul ca sa aflu…Jay Asher imi seamana un sentiment pe care doar Agatha Christie mi-l implementa in umilul meu capsor,acel mister de-a dreptul delicios pe care il gusti si te desfeti cu el cu fiecare pagina pe care o dai.Clay Jensen personajul care avea o slabiciune pentru Hannah in viziunea mea se transforma intr-un detectiv vrand sa afle smburele acelor casete…imi pare a detectivul Poirot sau sa fiu mai neologist a Alex Cross cautand indicii care sa duca la ceea ce a determinat-o pe Hannah sa faca ceea ce facuse.Carte imi place,chiar imi place ,imi pare bine ca cineva a inceput sa scrie la fel de misterios cum facea Agatha,bravo lui.Luati-o cu incredere.
    P.S.:Felicitari pentru recenzie 😉

  14. Cartea asta pentru mine inseamna mult..este o cart care in ciuda subiectului tragic este o lectie de viata foarte importanta..eu personal nu sunt de acord cu actul hannei, dar oameni buni , nimeni nu stie ce este cu adevarat in sufletul unui om, atunci cand un om este napandit de greutati, nu mai constientizeaza ce este cu ei..actiunile lor au o logica, dar doar pentru eii insusi..cartea asta atinge un punct sensibil..mie mi-a placut parerea Danielei, este modul in care a vazut ea lururile, nu toti gandim la fel, suntem unici oameni buni nu judecati o parere care este atribuita de o anumita persoana, cand intr-un fel sau altul nici voi nu a-ti citit in totalitate artea sau a-i facut-o intr-un mod superrficial..;)) fiecare are parerea lui si cu cat mai multe pareri cu atat mai multe subiecte de discutie, dar revenind la Hannah in secret imi doream foarte mult sa se intoarca la scoala si sa zica ca a fost o gluma tot ceea ce a facut

  15. Ce tensiune a creat cartea asta în 2012. Foarte „juicy” comentariile noastre. Acum îmi dau seama că nu s-a înțeles bine,într-unul din comentarii, ce voiam să spun. Anyway :). Daniela, când mai scrii?

  16. Wow, nu pot sa cred ca au trecut deja 5 ani… ce vremuri :))
    Planuiesc un comeback, dar ramane de vazut pe cand 😀

Lasă un răspuns

